Uchwała Nr XX/117/05 Rady Gminy w Poświętnem z dnia 13 grudnia 2005r. - program współpracy z organizacjami pozarządowymi
UCHWAŁA Nr XX/117/200
RADY GMINY POŚWIĘTNE
z dnia 13 grudnia 2005 roku
w sprawie uchwalenia rocznego programu i zasad współpracy gminy Poświętne z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2006
Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy Poświętne uchwala, co następuje:
§ 1
Uchwala się roczny program i zasady współpracy Gminy Poświętne z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003r. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.) stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą w 2006 roku i podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Bogusław Ulejczyk
Załącznik do Uchwały Nr XX/ 117 /05
Rady Gminy Poświętne
z dnia 13 grudnia 2005
PROGRAM I ZASADY WSPÓŁPRACY
Rozdział I Postanowienia ogólne
§ 1
1. Ilekroć w niniejszym programie jest mowa o :
1) gminie - rozumie się przez to Gminę Poświętne,
2) radzie - rozumie się przez to Radę Gminy w Poświętnem,
3) urzędzie - rozumie się przez to Urząd Gminy w Poświętnem,
4) wójcie - rozumie się przez to Wójta Gminy Poświętne,
5) sekretarzu - rozumie się przez to Sekretarza Gminy Poświętne,
6) skarbniku - rozumie się przez to Skarbnika Gminy Poświętne,
7) organizacji pozarządowej - rozumie się przez to organizacji
pozarządowe, osoby prawne i jednostki organizacyjne, o których mowa w
art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003r. Nr 96 poz. 873),
8) podmiocie - rozumie się przez to: osobę prawną i jednostkę organizacyjną
działającą na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych
kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności
sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie
działalności pożytku publicznego, stowarzyszenie jednostek samorządu
terytorialnego,
9) udziale środków własnych - rozumie się przez to środki finansowe nie
pochodzące z budżetu gminy przeznaczone na realizację zadania, o
którego wsparcie finansowe organizacja pozarządowa lub podmiot ubiega
się,
10) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o
działalności pożytku i o wolontariacie (Dz. U. z 2003r. Nr 96, poz. 873).
2. Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami opiera się
na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa,
efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
3. Uchwalając corocznie budżet, rada rezerwuje w nim środki finansowe
na realizację zadań przez organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego.
4. Partnerami gminy mogą być organizacje pozarządowe i podmioty, które podejmując działania, realizują zadania gminy wynikające z odrębnych przepisów.
5. Organizacje pozarządowe i inne podmioty winny zapewnić realizację zadań w sposób efektywny, profesjonalny i terminowy.
Rozdział II Zakres współpracy
§ 2
Gmina realizuje zadania własne współpracując z organizacjami pozarządowymi w zakresie: pomocy społecznej, porządku i bezpieczeństwa publicznego, ochrony i promocji zdrowia, upowszechniania kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, wspieranie udziału sportowych reprezentacji w imprezach i zawodach sportowych ozasięgu ponad gminnym, wspierania rozwoju sportu dzieci i młodzieży, wspierania rozwoju sportu i rekreacji dorosłych mieszkańców gminy, wspieranie aktywnego i kreatywnego spędzania czasu wolnego dzieci i młodzieży z terenu gminy, podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej, kulturowej oraz tożsamości lokalnej poprzez organizowanie spotkań, seminariów, konferencji, wystaw, koncertów, przygotowywanie publikacji książkowych otematyce lokalnej. Rozszerzenie wykazu zadań, które mogą być powierzone organizacjom pozarządowym i podmiotom, może zostać dokonane na wniosek wójta, po akceptacji ich przez radę w drodze zmiany uchwały w sprawie rocznego programu współpracy Gminy Poświętne z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Poza wsparciem finansowym gmina może udzielać organizacjom pozarządowym i innym podmiotom pomocy w innych formach, a w szczególności w postaci: pomocy w uzyskaniu lokalu na działalność statutową organizacji pozarządowej oraz możliwości zwolnień z podatku od nieruchomości na zasadach określonych w odrębnych przepisach, udostępnienia
lokalu komunalnego na spotkania organizacji oraz spotkania otwarte umożliwienia organizacji przedsięwzięć na terenie gminnych obiektów sportowych (boisk szkolnych), pomocy w pozyskiwaniu środków finansowych z innych źródeł, promocji działalności organizacji pozarządowych, podmiotów w skali mikroregionalnej i makroregionalnej oraz międzynarodowej, udzielania rekomendacji organizacjom pozarządowym i podmiotom współpracującym z gminą, które ubiegają się o dofinansowanie z innych źródeł, organizacji konsultacji i szkoleń w celu podniesienia sprawności funkcjonowania organizacji pozarządowych i podmiotów, wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków, tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów oraz przedstawicieli gminy, konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami aktów normatywnych odpowiednio do zakresu ich działania. Wójt może zwołać forum organizacji pozarządowych działających na rzecz realizacji zadań własnych gminy, na które zapraszani będą przedstawiciele organizacji oraz podmiotów, w celu zebrania ich opinii i wniosków.
Rozdział III Zasady współpracy
§ 3
Zlecenie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy na zasadach określonych w ustawie, organizacjom pozarządowym oraz podmiotom - jako zadanie zlecone w rozumieniu art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. d oraz art. 71 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - może mieć formy : powierzenia wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji, lub wspierania takich zadań wraz z udzielaniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji. Wspieranie oraz powierzanie zadań, o których mowa w ust. 1 odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert .Organizacje pozarządowe oraz inne podmioty, przyjmując zlecenie realizacji zadania publicznego w trybie art. 11 ust. 2 ustawy zobowiązane są do wykonania zadania w zakresie i na zasadach określonych w umowie, odpowiednio o powierzenie zadania lub wsparcia realizacji zadania, a gmina zobowiązuje się do przekazania na realizację zadania środki publiczne w formie dotacji. Powierzenie zadań może nastąpić w innym trybie niż w otwartym konkursie, jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach (w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonym w przepisach ustawy prawo zamówień publicznych, przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania).
§ 4
Wójt ogłasza konkurs ofert, z co najmniej 30 dniowym wyprzedzeniem. Ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje o rodzaju zadania, wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania, zasadach przyznawania dotacji, terminach i warunkach realizacji zadania w terminie, trybie i kryteriach stosowanych przy dokonywaniu wyboru oferty, zrealizowanych przez gminę w roku 2004 i w roku poprzednim, zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji i dofinansowania przekazanych organizacjom pozarządowym, podmiotom oraz jednostkom organizacyjnym podległym gminie lub przez nią nadzorowanym. W otwartym konkursie ofert mogą uczestniczyć organizacje pozarządowe, podmioty oraz jednostki organizacyjne podlegle gminie lub przez nią nadzorowane. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1 zamieszcza się w zależności od rodzaju zadania, w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim lub lokalnym oraz Biuletynie Informacji Publicznej, a także na tablicy ogłoszeń urzędu. Ogłaszając konkurs Wójt powołuje komisję konkursową. W skład komisji konkursowej wchodzą: sekretarz, skarbnik pracownik właściwy merytorycznie urzędu lub jednostki organizacyjnej przedstawiciel właściwej merytorycznie komisji rady. W skład komisji konkursowej może wchodzić z głosem doradczym osoba, która w związku z wykonywaniem zawodu posiada specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań podlegających konkursowi. W posiedzeniu komisji konkursowej w części dotyczącej otwarcia ofert i ujawnienia ich treści mogą uczestniczyć, bez prawa głosowania, przedstawiciele zainteresowanych organizacji pozarządowych lub podmiotu.
§ 5
Protokół z posiedzenia komisji konkursowej podlega zatwierdzeniu przez wójta. Komisja konkursowa ulega rozwiązaniu z dniem rozstrzygnięcia konkursu. Wyniki konkursu podawane są do wiadomości publicznej poprzez podanie na tablicy ogłoszeń urzędu wraz ze zwięzłym opisem zadania. W terminie 7 dni od daty ogłoszenia wyników konkursu uczestnik konkursu może wnieść do wójta odwołanie od jego rozstrzygnięcia. Rozpatrzenie odwołania przez prezydenta następuje w terminie 14 dni od dnia jego wniesienia i jest ostateczne. Informacje o złożonych wnioskach oraz o odmowie lub udzieleniu dotacji na realizację zadania będą podane do publicznej wiadomości w formie wykazu umieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń urzędu.
§ 6
Organizacja pozarządowa i podmiot ubiegający się o wsparcie finansowe gminy muszą wykazać w składanej ofercie udział środków własnych.
§ 7
Oferta o wsparcie finansowe na realizację zadań powinna zawierać w szczególności: szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego proponowanego do realizacji, tytuł projektu, termin i miejsce realizacji zadania publicznego, kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego, informację o wcześniejszej działalności podmiotu składającego ofertę w zakresie, którego dotyczy zadanie, informacje oposiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację danego zadania z innych źródeł deklarację o zamiarze odpłatnego lub nieodpłatnego wykonania zadania. Wnioskodawca ubiegający się o dotację na realizację zadań publicznych powinien wypełnić ofertę wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. (Dz. U. Nr 193, poz. 1891).Ofertę należy przygotować według następujących zasad: formularz oferty natęży opracować w języku polskim, oferta musi być przedstawiona w formie drukowanej i w sposób czytelny (oferty wypełnione odręcznie nie będą rozpatrywane),nie należy zmieniać układu pytań, ani przekraczać określonego maksymalnego formatu na poszczególne odpowiedzi, oferta musi być kompletna i zawierać odpowiedzi na wszystkie wymagane pytania, jeśli którekolwiek pytanie nie dotyczy wnioskodawcy czy zgłaszanego przez niego projektu, należy to jasno zaznaczyć (np. wpisać ,,nie dotyczy"),podawane informacje winny być dokładne i wystarczająco szczegółowe, aby zapewnić jasność i czytelność oferty, zwłaszcza w zakresie sposobu realizacji cel w. Wraz z ofertą należy przedstawić następujące dokumenty: kopię statutu, potwierdzoną za zgodność z oryginałem, opatrzoną aktualną datą, pieczęcią oraz podpisem osoby upoważnionej do składania oświadczeń woli w imieniu organizacji pozarządowej lub podmiotu, wypis z właściwej ewidencji gospodarczej lub rejestru (np. z Krajowego Rejestru Sądowego) ważny do 3 miesięcy od daty wystawienia, sprawozdanie merytoryczne i finansowe z działalności organizacji (podmiotu) za ostatni rok. Ofertę wraz z wymaganymi dokumentami należy dostarczyć w zapieczętowanej kopercie, pocztą lub osobiście, na adres: Urząd Gminy Poświętne ul. Krótka 1 05-326 Poświętne. Na kopercie należy umieścić następujące informacje: pełną nazwę wnioskodawcy i jego adres, tytuł zadania, adnotację ,,nie otwierać przed posiedzeniem komisji z otwarciem ofert". Oferta nadesłana w inny sposób niż wskazany w ust. 5 (np. faksem lub pocztą elektroniczną) lub dostarczona na inny adres nie będzie brała udziału w konkursie. Wszystkie oferty zgłoszone do konkursu wraz z załączoną do niej dokumentacją pozostają w aktach urzędu i bez względu na okoliczności nie będą zwracane wnioskodawcy ani w trakcie procesu przyznawania dotacji, ani po jego zakończeniu. Oferty po upływie terminu podanego w warunkach konkursu (niezależnie od daty stempla pocztowego) zostaną odrzucone i nie będą brały udziału w konkursie. Odpowiedzialność za dostarczenie oferty w terminie spoczywa na wnioskodawcy i żadne wyjaśnienia dotyczące opóźnień wynikających z winy wnioskodawcy lub poczty, nie będą brane pod uwagę. Wszelkie koszty związane z przygotowaniem oferty oraz dostarczeniem do urzędu ponosi wnioskodawca.
§ 8
Przed otwarciem ofert ustala się prawidłowość oferty, co do wymogów określonych w § 12 ust. 6 uchwały oraz terminowość jej zgłoszenia. Przy rozpatrywaniu ofert, uwzględnia się: ocenę możliwości realizacji zadania przez wnioskodawcę, w szczególności: liczbę osób zaangażowanych w realizację zadania oraz korzystających z efektu, doświadczenie w realizacji podobnych zadań w poprzednich okresach ,możliwość wykonania zaplanowanych działań w przewidzianym czasie i przy zaplanowanych kosztach, ocenę przedstawionej kalkulacji kosztów realizowanego zadania, w tym: wysokość udziału środków własnych, wysokość środków pochodzących z innych źródeł, strukturę wydatków, zgodność oferty z celami konkursu, wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania.
§ 9
Organizacje pozarządowe i podmioty mogą z własnej inicjatywy złożyć oferty na realizację zadań publicznych. W przypadku złożenia oferty, o której mowa w ust. 1 wójt w terminie nie przekraczającym 2 miesięcy: rozpatruje celowość realizacji zadania, Informuje o podjętej decyzji, a w przypadku stwierdzenia celowości realizacji zadania informuje składającego ofertę o trybie zlecenia zadania publicznego.
§ 10
Oferta na realizację zadania powinna być zaopiniowana przez właściwego pracownika urzędu lub członka kierownictwa urzędu bezpośrednio nadzorującego realizację zadania.
§ 11
Dofinansowanie realizacji zadań prowadzonych przez organizacje pozarządowe i podmioty przyznawane jest po uchwaleniu budżetu gminy.
§ 12
Warunkiem zlecenia przez gminę organizacji pozarządowej lub podmiotowi zadania oraz przekazania środków z budżetu na jego realizację jest zawarcie pisemnej umowy z wnioskodawcą według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania zadania (Dz. U. Nr 193, poz. 1891).Umowa powinna zawierać w szczególności: oznaczenie stron umowy, przedmiot umowy (opis zadania, termin jego wykonania), wysokość i terminy przekazywania środków, formę i terminy rozliczania przekazanych środków, zapisy dotyczące nadzoru sprawowanego przez właściwego merytorycznie pracownika urzędu lub członka kierownictwa urzędu, zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji, zapisy dotyczące rozwiązania umowy oraz konsekwencji dla stron w przypadku nie wywiązania się z postanowień umowy, termin i zakres sprawozdania z wykonania zadania.
§ 13
Wykonanie zleconego zadania oraz sposób wykorzystania przyznanej dotacji każdorazowo nadzoruje właściwy pracownik urzędu lub członek kierownictwa urzędu nadzorujący realizacje zadania. Nadzór, o którym mowa w ust. 1 polega w szczególności na ocenie: stanu realizacji zadania, rzetelności i jakości wykonania zadania, prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania, prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i postanowieniach umowy. Kontrolę wykorzystania dotacji prowadzi wyznaczony przez wójta pracownik urzędu. Sprawozdanie z wykonania zadania publicznego określonego w umowie należy sporządzić w terminie 30 dni po upływie terminu, na który umowa została zawarta wg. wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania zadania (Dz. U. Nr 193, poz. 1891).Okresem sprawozdawczym jest rok budżetowy.
Przewodniczący Rady Gminy
/ -/ Bogusław Ulejczyk