Zarządzenie Nr 133/2009 w sprawie wprowadzenia Regulaminu Okresowej Oceny Pracowników
ZARZĄDZENIE Nr 133/2009
WÓJTA GMINY POŚWIĘTNE
z dnia 03.11. 2009 r.
w sprawie wprowadzenia w Urzędzie Gminy w Poświętnem Regulaminu Okresowej Oceny Pracowników
Na podstawie art. 27 oraz 28 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz 1458) zarządzam, co następuje:
§ 1.
Ustalam Regulamin Okresowej Oceny Pracowników w Urzędzie Gminy w Poświętnem oraz w jednostkach organizacyjnych, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2.
Traci moc rozdział „VIa Okresowe Oceny Kwalifikacyjne” Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy w Poświętnem wprowadzony Zarządzeniem Nr 29/2007 Wójta Gminy Poświętne z dnia 31 sierpnia 2007 roku zmieniającym Zarządzenie Nr 8/2005 Wójta Gminy Poświętne z dnia 4 maja 2005 roku w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy w Poświętnem zmienionego Zarządzeniem Nr 44/2005 z dnia 15 grudnia 2005 r., Zarządzeniem Nr 17/2006 z dnia 25 kwietnia 2006 r., Zarządzeniem Nr 29/2007 z dnia 31 sierpnia 2007 r. , Zarządzeniem Nr 49/2008 z dnia 19 lutego 2008r., Zarządzeniem Nr 57/2008 z dnia 20 maja 2008r., Zarządzeniem Nr 85/2009 z dnia 16 kwietnia 2009 r., Zarządzeniem Nr 90/2009 z dnia 14 maja 2009 r. oraz Zarządzeniem Nr 128/2009 z dnia 24 września 2009 r.
§ 3.
Wykonanie niniejszego zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy Poświętne.
§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podania go do wiadomości pracownikom.
Wójt
/-/ Jan Cymerman
Załącznik
do Zarządzenia Nr 133/09
Wójta Gminy Poświętne
z dnia 03.11.2009r.
REGULAMIN OKRESOWEJ OCENY PRACOWNIKÓW
W URZĘDZIE GMINY W POŚWIĘTNEM
ORAZ W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH
§ 1
1. Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, zwani dalej Ocenianymi podlegają okresowym ocenom na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych oraz niniejszym regulaminie.
2. Okresowej oceny nie przeprowadza się w stosunku do pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych krócej niż 6 miesięcy.
§ 2
1. Okresowej oceny dokonuje bezpośredni przełożony Ocenianego, zwany danej Oceniającym.
2. Bezpośredni przełożony zobowiązany jest do dokonania oceny zgodnie ze swoją najlepszą wiedzą o pracowniku.
§ 3
1. Ocena dokonywana jest raz na 2 lata za okres od daty poprzedniej oceny do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc sporządzenia oceny.
2. Wójt Gminy może zarządzić przeprowadzenie oceny pracownika wcześniej niż po upływie 2 lat od poprzedniej oceny, jednak nie wcześniej niż przed upływem 6 miesięcy od poprzedniej oceny.
3. Termin przeprowadzenia oceny może ulec zmianie w przypadku:
1) usprawiedliwionej nieobecności Ocenianego lub Oceniającego uniemożliwiającej przeprowadzenie oceny
2) istotnej zmiany zakresu obowiązków Ocenianego lub zmiany zajmowanego przez niego stanowiska.
4. Nowy termin sporządzenia oceny wyznacza Oceniający, niezwłocznie powiadamiając o tym Ocenianego.
5. Ocena sporządzana jest na podstawie kryteriów obowiązkowych i kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego. Wykaz kryteriów oceny (obowiązkowych i do wyboru) określa załącznik nr 1 do regulaminu.
6. Oceniający, wybiera z wykazu kryteriów do wyboru nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 kryteriów oceny najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez ocenianego.
7. Oceniający wybiera kryteria oceny po uprzednim omówieniu z ocenianym sposobu realizacji obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku pracy oraz obowiązków określonych w ustawie.
§ 4
1. Oceny pracownika dokonuje się na piśmie w arkuszu okresowej oceny pracownika. Wzór arkusza stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego regulaminu.
2. Sporządzenie oceny na piśmie polega w szczególności na:
1) określeniu stopnia spełniania przez Ocenianego zadanych kryteriów, przy uwzględnieniu następujących stopni:
Poziom |
Kryteria przyznania |
Bardzo dobry |
Oceniany wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób niejednokrotnie przewyższający oczekiwania. W miarę potrzeb podjął się wykonywania zadań dodatkowych i wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał obowiązkowe kryteria. |
Dobry |
Oceniany wykonywał prawie wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał większość obowiązkowych kryteriów oceny wymienionych w części B arkusza ocen. |
Zadowalający |
Oceniany zazwyczaj wykonywał większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria obowiązkowe oceny wymienione w części B arkusza ocen. |
Niezadowalający |
Oceniany większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trakcie wykonywania obowiązków często nie spełniał, bądź spełniał rzadko kryteria oceny wymienione w części B arkusza ocen. |
|
|
2) przyznaniu Ocenianemu oceny,
3) uzasadnieniu oceny, w którym Oceniający opisuje sposób wykonywania przez Ocenianego obowiązków, zwracając szczególną uwagę na spełnianie przez niego kryteriów, z punktu widzenia których jest oceniany.
§ 5
1. Przed dokonaniem czynności, o której mowa § 4 ust. 1 Oceniający przeprowadza
z Ocenianym rozmowę oceniającą. Termin rozmowy oceniającej wyznacza Oceniający, informując o nim Ocenianego co najmniej na dwa dni przed terminem rozmowy.
2. Podczas rozmowy Oceniający:
1) omawia z Ocenianym wykonywanie przez niego obowiązków w okresie,
w którym podlegał ocenie, trudności napotykane przez niego podczas realizacji zadań oraz spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny,
2) określa w porozumieniu z Ocenianym zakres wiedzy i umiejętności wymagających rozwinięcia,
3) omawia z Ocenianym plan działań doskonalących umiejętności Ocenianego
w celu lepszego wykonywania przez niego obowiązków.
§ 6
1. Ocenianemu przysługuje od przyznanej mu oceny odwołanie do Wójta Gminy,
w terminie 7 dni od daty otrzymania oceny.
2. Odwołanie powinno być sporządzone na piśmie i powinno zawierać uzasadnienie.
§ 7
Arkusze oceny włączane są do akt osobowych pracownika.
§ 8
Zabrania się udzielania informacji o ocenie pracownika osobom nieupoważnionym.
Wójt
/-/ Jan Cymerman
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ KRYTERIÓW OCENY
KRYTERIA OBOWIĄZKOWE
Kryterium |
Opis kryterium |
1. Sumienność |
Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie. |
2. Sprawność |
Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki. |
3. Bezstronność |
Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefaworyzowania żadnej z nich. |
4. Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów |
Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. |
5. Planowanie i organizowanie pracy |
Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych |
6. Postawa etyczna |
Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodnie z etyką zawodową. |
KRYTERIA DO WYBORU
Kryterium |
Opis kryterium |
1. Wiedza specjalistyczna |
Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań. |
2. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych |
Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych. |
3. Znajomość języka obcego (czynna i bierna) |
Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na: - czytanie i rozumienie dokumentów, - pisanie dokumentów, - rozumienie innych, - mówienie w języku obcym |
4. Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji |
Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę. |
5. Komunikacja werbalna |
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez: - wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny, - dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy, - udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty, - wyrażanie poglądów w sposób przekonywający, - posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy. |
6. Komunikacja pisemna |
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez: - stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji, - przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły, - dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism, - budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie. |
7. Komunikatywność |
Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą przez: - okazywanie poszanowania drugiej stronie, - próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji, - okazanie zainteresowania jej opiniami, - umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami |
8. Pozytywne podejście do obywatela |
Zaspokajanie potrzeb obywatela przez: - zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy, - okazywanie szacunku, - tworzenie przyjaznej atmosfery, - umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji, - służenie pomocą |
9. Umiejętność pracy w zespole |
Realizacja zadań w zespole przez: - pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby, - zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań, - współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu, - zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu, - aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania. |
10. Umiejętność negocjowania |
Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki: - dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób, - przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska, - przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska, - rozpoznawaniu najlepszych propozycji, - stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów, - ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej, - tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań. |
11. Zarządzanie informacją /dzielenie się informacjami |
Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji przez: - przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach, - uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie |
12. Zarządzanie zasobami |
Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych przez: - określanie i pozyskiwanie zasobów, - alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu i kosztów, - kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania |
13. Zarządzanie personelem |
Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności - zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania, - komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy, - rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy, - określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych, - traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich - ocenę osiągnięć pracowników, - wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników, - dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu, - inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu, - stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji |
14. Zarządzanie jakością realizowanych zadań |
Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów przez: - tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania, - sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań, - modyfikowanie planów w razie konieczności, - ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników, - wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków. |
15. Zarządzanie wprowadzaniem zmian |
Wprowadzanie zmian w urzędzie przez: - podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian, - uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian, - określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian, - wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian, - podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian, - skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami, - przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany, - wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu. |
16. Zorientowanie na rezultaty pracy |
Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca przez: - ustalanie priorytetów działania, - identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie, - określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań, - przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań - zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań. |
17. Podejmowanie decyzji |
Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny - rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn, - podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji, - rozważanie skutków podejmowanych decyzji, - podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach, - podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat. |
18. Radzenie sobie |
Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez: - wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych, - szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu, - dostosowywanie działania do zmieniających się warunków, - wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów - informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys, - wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji, - skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian. |
19. Samodzielność |
Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania. |
20. Inicjatywa |
- umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich, - inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie, - mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania |
21. Kreatywność |
Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez: - rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami, - wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych, - otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod, - inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania, - badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego, - zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań. |
22. Myślenie strategiczne |
Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez: - ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji, - zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami, - identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb - przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie, - przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań - planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód, - ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania, - tworzenie strategii lub kierunków działania, - analizowanie okoliczności i zagrożeń. |
23. Umiejętności analityczne |
Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.: - rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych, - dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów analizowanych i interpretowanych danych, - interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów, - stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom, - prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków - stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie problemu/zadania. |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ARKUSZ OKRESOWEJ OCENY PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO
I . Nazwa i adres jednostki zatrudniającej |
Nazwa: …………………………………………………………………………
Adres: …………………………………………………………………………...
II. Dane dotyczące ocenianego pracownika |
Imię i nazwisko ..................................................................................
Komórka organizacyjna. ......................................................................
Stanowisko ...........................................................................................
Data zatrudnienia na stanowisku urzędniczym ……………………….….......
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ................................
III. Dane dotyczące poprzedniej oceny |
Ocena/poziom ......................................................
Data sporządzenia ...............................................
..................................... ............................. ....................................................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (pieczątka i podpis osoby wypełniającej)
IV. Informacja dotycząca rozmowy oceniającej |
Rozmowa oceniająca przeprowadzona została z pracownikiem w dniu ……………………………
Rozmowę przeprowadził: …………………………………………………………………………………………………
V. Określenie stopnia spełniania przez pracownika zadanych kryteriów |
Lp. |
Kryteria oceny |
Poziom |
|||
Niezadowalający |
Zadowalający |
Dobry |
Bardzo dobry |
||
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|
|
VI. Przyznanie oceny okresowej |
Dane dotyczące Oceniającego:
Imię i Nazwisko: …………………………………………………….…………………..
Stanowisko: ……………………………………………………………………………...
Przyznaję Ocenianemu następującą okresową ocenę:
|
Wpisać pozytywną – jeżeli został zaznaczony poziom bardzo dobry, dobry lub zadowalający, negatywną – jeżeli został zaznaczony poziom niezadowalający.
Uzasadnienie oceny:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……
………………………… …………………….. ……………..……………………
(miejscowość) (data) (podpis oceniającego)
VII. Potwierdzenie przez pracownika otrzymania oceny na piśmie |
Potwierdzam, iż w dniu ………………………………….. otrzymałem/łam arkusz oceny z oceną okresową oraz zostałem pouczony o prawie odwołania się od przyznanej oceny do Wójta w terminie siedmiu dni od dnia jej otrzymania.
…………………………………………………. ……..………………..…………
(miejscowość, data) (podpis ocenianego)